پروژه ثبت سرطان گلستان : ثبت سرطان

 | تاریخ ارسال: 1399/8/25 | 

اولین قدم در برنامه ریزی برای کنترل سرطانها در استان این است که اطلاعات و امار دقیقی از وضعیت سرطانها و همچنین خصوصیات افراد مبتلا و توزیع جغرافیایی آن در مناطق مختلف استان داشته باشم. در همین راستا "پروژه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت استان گلستان" با هدف جمع آوری اطلاعات و ثبت بیماران سرطان از کلیه مراکز تشخیصی و درمانی استان از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز نموده و در حال حاضر بطور فعال در حال اجرا می باشد.
خوشبختانه اعتبار داده های سرطان استان گلستان توسط انجمن بین المللی نظامهای ثبت سرطان (International Association for Cancer Registries) (IACR) تأیید شده و واحد ثبت سرطان گلستان از سال ۱۳۸۶ بعنوان یکی از اعضای رأی دهنده این انجمن پذیرفته شده است. این انجمن یکی از زیرمجموعه های سازمان بهداشت جهانی می باشد که بعنوان یک مرجع جهانی برای گردآوری آمار سرطان و ساماندهی برنامه های ثبت سرطان در دنیا شناخته شده است.

 


یکی از موفقیتهای بسیار مهم برنامه ثبت سرطان استان گلستان، چاپ داده های سرطان استان گلستان در کتاب"آمار سرطان در پنج قاره" (Cancer Incidence in Five continents) (CI-۵) می باشد.
اولین شماره  CI۵، در سال ۱۹۶۶ چاپ شد. این کتاب هر پنج سال توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) و انجمن بین المللی نظامهای ثبت سرطان (IACR) چاپ می شود. این کتاب بعنوان معتبرترین و دقیق ترین منبع برای آمار سرطان در دنیا شناخته شده است.در شماره های قبلی این کتاب هیچ اطلاعاتی از وضعیت سرطان در ایران چاپ نشده بود. شماره های دهم و یازدهم این کتاب به ترتیب در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ منتشر شده و داده های ثبت سرطان استان گلستان بعنوان اولین و تنها منبع داده های سرطانی از ایران در این کتاب چاپ شده است. جزئیات بیشتر در مورد این کتاب و همچنین جدیدترین آمار سرطانها در ایران (استان گلستان) و سایر کشورها در سایت زیر قابل دسترسی می باشد(https://ci۵.iarc.fr/Default.aspx).
علاقمندان و پژوهشگران محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ثبت سرطان گلستان و استفاده از داده های ثبت سرطان گلستان از طریق ایمیل (grcghgoums.ac.ir) با دبیرخانه ثبت سرطان گلستان تماس حاصل فرمایند و یا از طریق لینک 
وبسایت دبیرخانه ثبت سرطان گلستان مراجعه فرمایند.





 

دفعات مشاهده: 479 بار   |   دفعات چاپ: 83 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به  کمیته کنترل سرطان گلستان می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | cancer

Designed & Developed by : Yektaweb